aanvulling op artikel in Weekkrant van 6 oktober 2010 – Café Commerce over “De Wereldwinkel”

9 oktober 2010 at 11:29 am

Interviews doen is een vak. En ik heb het blijkbaar nog niet onder de knie.

Joël Stockmans van UNIZO spreekt in onderstaand artikel gelukkig meer genuanceerde taal dan Karel van Eetveld twee jaar geleden.

Maar, om misverstanden definitief uit de wereld te helpen, Joël:

  • Wereldwinkels sympathiseren met de buurtwinkels en appreciëren de ijver van UNIZO om buurtwinkels (en dus dorps- en stadskernen) leefbaar te houden,
  • Wereldwinkels werken met vrijwilligers, niet om de kosten te drukken, maar omdat we vzw’s zijn die ervan dromen ooit niet langer onmisbaar te zijn,
  • Wereldwinkelproducten zijn niet duurder dan andere van gelijkaardige kwaliteit,
  • De Oxfam Fairtradeproducten – welke vaak ook te koop zijn in het reguliere circuit – kosten in deze winkels evenveel als in de Wereldwinkels:
  • De Hasseltse Wereldwinkel moedigt lokale besturen en bedrijven aan zich de fairtradegedachte eigen te maken, helaas…

Wij zijn in Hasselt vragende partij om de handen in mekaar te slaan met UNIZO. De eerste zaadjes zijn al aan het kiemen. Syntra Limburg werd dit voorjaar het eerste Fairtrade-opleidingcentrum in Vlaanderen.

M.a.w. laat ons eens samen een kop koffie gaan drinken 🙂

Advertenties

Entry filed under: 2010 - 10 (oktober). Tags: , , , , , , , , , , , .

Week van de Fair Trade 2010 in Hasselt Week van de Fair Trade 2010 feestelijk uitgezwaaid!


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: