FairTradeGemeente Hasselt telt drie Wereldwinkels !

9 december 2010 at 11:47 am

Woensdag 8 december knipten burgemeester Hilde Claes en schepen Valerie Del Re het groene lint door bij de opening van een derde (!) Wereldwinkel in Hasselt.

klik op afbeelding voor grotere weergave

Ergens halverwege galerij de Ware Vrienden (aan ’t Calorietje) baat vrijwilligster Marijke en haar ploeg t.g.v. de eindejaarsfeesten gedurende één maand dit extra verkooppunt uit. Je kan er terecht voor wenskaarten, wijn, geschenkjes, enz…

Uiteraard blijven de wereldwinkels in het centrum en in Stevoort gewoon op volle toeren verder draaien.
Zo organiseerden ze in het weekend van 4 en 5 december nog een succesvolle geschenkenbeurs in de Gildezaal van Kuringen.
[ Bekijk hier een foto-verslag | Pers: hbvl.be en focusophasselt ].

N.a.v. de beurs werd er ook een kleurwedstrijd voor leerlingen uit de basisscholen in de buurt gehouden. 220 leerlingen kinderen deden mee aan de wedstrijd. 22 leerlingen wonnen een prijs. Rune Reynders (4de lj. Sprankel), Tina Pulinx (6de lj. Startlijn) en Lars Mathijs (2de lj. Startlijn) wonnen de hoofdprijs in hun leeftijdscategorie.

De om en bij de honderd wereldwinkelvrijwilligers in Hasselt hebben de handen dus meer dan vol tijdens de feestdagen.

Wat feesten betreft: er staan twee feestjaren voor de deur voor de Hasseltse fairtradevrijwilligers! Volgend jaar bestaat de Vlaamse Wereldwinkelbeweging 40 jaar en viert Hasselt haar vierde verjaardag als FairTradeGemeente. In 2011 mag de Hasseltse Wereldwinkel 40 kaarsjes uitblazen!

klik op afbeelding voor grotere weergave


klik op afbeelding voor grotere weergave

Advertenties

Entry filed under: 2010 - 12 (december), verjaardag. Tags: , , , , , , .

Solidaire eindejaarscadeautjes in Hasselt Giovani Oosters (restaurant Vous lé vous) introduceert nieuw concept: de Fair Foodiebox


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: