Hasselt lanceert tweede editie FairTradeStadsplan

8 maart 2011 at 12:49 pm 1 reactie

“Hasselt is nu vijf jaar ‘FairTradeGemeente’ en het succes van ‘Hasselt, (h)Eerlijke Stad’ blijft groeien,” weet schepen Toon Hermans. “Vandaar dat ik met fierheid de tweede editie van het FairTradeStadsplan kan aankondigen. Vanaf 1 maart kan je het nieuwe plan afhalen bij de toeristische dienst van de Stad Hasselt. Gratis uiteraard.”

De schepen van ontwikkelingssamenwerking wijst al meteen op een nieuwigheid: “Deze keer hebben we ook een toeristische wandeling in de binnenstad langs (h)eerlijke adresjes voorzien. Een 10-tal kortingsbonnen moet het extra aantrekkelijk maken om de eerlijke drankjes te gaan proeven, producten te gaan kopen.”

De eerste editie van het FairTrade Stadsplan die vorig jaar werd gelanceerd, bleek een groot succes te zijn. “Nieuwe inwoners kregen het plan mee in hun kennismakingsmapje en konden zo kennis maken met Hasselt als FairTradeGemeente,” aldus schepen Hemans. Verder was het stadsplan, net als nu, gratis verkrijgbaar voor inwoners en bezoekers van onze stad via de toeristische dienst.

Hasseltse sterren

De plaatsen waar je in Hasselt eerlijke producten kunt kopen of consumeren, herken je aan het logo “Hasselt, (h)Eerlijke Stad”. Deze adresjes krijgen in het stadsplan een ster. “Zo’n Hasseltse ster is beter dan een Michelin-ster, want hier kan je niet alleen heerlijk, maar ook eerlijk eten, drinken,” voegt de schepen er nog aan toe. “En zo’n ster duidt ook aan dat het een bijzondere partner is van Hasselt FairTradeGemeente, voor een leefbare en eerlijke landbouw in Hasselt en in het Zuiden.”

Hasseltse boeren

Fair Trade of ‘eerlijke handel’ is handel met achtergestelde producenten uit ontwikkelingslanden. Bij de bepaling van de prijs wordt rekening gehouden met de productiekosten, de sociale duurzaamheid en de milieukosten. “Fair TRade ijvert voor een menswaardig bestaan voor iedereen, nu en in de toekomst. In Hasselt kiezen we voor actieve samenwerking met de eigen boeren,” verduidelijkt schepen Hermans. “Ook hun kwaliteitsproducten verdienen een beter loon en meer bekendheid. Vandaar dat we ook de adresjes van boerenverkoop in dit stadsplan hebben opgenomen.”

In Hasselt zijn er ondertussen al meer dan 100 bedrijven, scholen, horecazaken, enz. waar (h)eerlijke producten gebruikt worden. “Vandaar dat we ons moesten beperken tot de toegankelijke adresjes voor inwoners en bezoekers aan de ‘Hoofdstad van de (h)eerlijke smaak’. Maar geen nood: de volledige lijst – mét de laatste aanvullingen – vind je terug op http://www.fairtradegemeenten.be.

Trekkersgroep

De schepen wijst er ook nog op dat een aantal gemotiveerde Hasselaren, vertegenwoordigers van het onderwijs, horeca, Hasseltse boeren, Vredeseilanden, de Oxfam-Wereldwinkel,… actief zijn in een FairTradeTrekkersgroep. Zij proberen steeds meer Hasseltse zaken er van te overtuigen om eerlijke en Hasseltse boerenproducten te gebruiken. “Dankzij hun engagement kan de Stad Hasselt via deze weg deze adressen aan bekend maken,” besluit hij.

bron: HasseltLokaal.be


ONTWERP: info(at)thesecondofmay.be
+ 32 479 704 478

Advertenties

Entry filed under: Geen categorie. Tags: , , , .

Limburgse fairtradesympathisanten financieren mee nieuwe weegschaal Gumutindo Coffee Co-operative Enterprise Ltd (Uganda)‏ – de foto’s ! 12 tot 15 mei = fairtrade@hasselt = fairtrade@school, fairtrade@work, fairtrade@…

1 reactie

Trackback this post


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: