XIOS Hasselt: europees project HEDCOM rond fair trade van 27 tot 29 april 2011

27 april 2011 at 10:37 pm 1 reactie

HEDCOM (Higher Education Diploma in Communication) is een samenwerking tussen internationale communicatie-opleidingen, ontstaan in de schoot van BUSINET, European Association of Higher Education Schools.

klik mij groot

Van 27 tot 29 april verwelkomt de XIOS Hogeschool Hasselt alle teams. Tijdens deze driedaagse finaliseren de teams hun presentatie. Op de projectdagen presenteren zij hun casestudy aan een jury van communicatielectoren en vertegenwoordigers van… Fair Trade.

UPDATE: XIOS was én is de eerste fairtradehogeschool in Europa, nu volgt Nederland:-) Fairtrade ontbijt op de eerste Fairtrade Hogeschool van Nederland

xios-HEDCOM-01 xios-HEDCOM-02
xios-HEDCOM-03 xios-HEDCOM-04
xios-HEDCOM-05 xios-HEDCOM-06

de recepten vind je hier

PROJECT

Ellen Theunen (lector Communicatie) en Brigitte Luyten (verantwoordelijke internationalisering in ons departement) VAN XIOS Hogeschool Hasselt bedachten een communicatie-uitdaging voor de studenten van de media- en communicatie-opleidingen van deze hogescholen:

  • Satakunta University of Applied Sciences, Finland,
  • Escola Superior de Comunicação Social, Portugal,
  • HOWEST – University College West Flanders in Brugge
  • XIOS Hogeschool Limburg Hasselt

Woensdag 27 april waren ze te gast in de Wereldwinkel en diezelfde avond nog vergastten ze zichzelf en enkele genodigden op een volledige fairtrademenu met Wereldwinkelproducten.

CASESTUDY

De casestudy bestaat uit het ontwikkelen van een internationaal communicatieplan waarin het thema Fair Trade centraal staat. De doelgroep voor deze campagne zijn studenten, jongeren van 17 tot 24 jaar.

Binnenin het gegeven van eerlijke handel zijn er verschillende mogelijkheden om dit onderwerp via communicatie te pushen. De meest gekende campagnes hierover doelen op een algemene mening- en/of attitudeverandering. Dit campagneplan hanteert een andere invalshoek en wil niet de consument, maar het bedrijfsleven sensibiliseren via studenten.

Studenten en jonge mensen in het algemeen zijn de toekomst. Zij spelen dan ook belangrijke sleutelfiguren in het integreren van duurzaam denken en eerlijke handel in het bedrijfsleven. Het communicatieplan heeft als doel deze jongeren bewust te maken van hun toekomstige rol van ambassadeur van het maatschappelijk verantwoord werken. Niet alleen vanuit ecologische en sociale motieven, maar ook vanuit economische noodzaak.

In eerste instantie zoeken de studenten uit waar het bij eerlijke handel om draait, welke campagnes er internationaal worden georganiseerd, hoe jongeren daar tegenover staan en wat jongeren beweegt. Daarna maken zij op basis van hun bevindingen een geïntegreerd communicatieplan. De teams streven naar een inspirerende campagne die jonge mensen warm maakt voor Fair Trade en hierin veel opportuniteiten spotten voor de toekomst.

Vrijdag 29 APRIL 2011 stellen de studenten hun communicatieplan voor.

Advertenties

Entry filed under: 2011 - 04 (april), eerlijke handel, fair trade, XIOS Hogeschool. Tags: , , , , , .

Wereldwinkels blazen 14 mei 2011 veertig kaarsjes uit XIOS Hogeschool Hasselt: presentaties studenten HEDCOM-project rond fair trade op 29 april 2011

1 reactie

Trackback this post


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: