Provinciale Secundaire School Diepenbeek kiest voor fair trade tijdens fairtrade@school

16 mei 2011 at 12:41 pm

Hasselt is uiteraard geen eiland in een uitdeinende fairtradezee.
Mevrouw Karine Ruysen gaf tot voor enkele jaren les aan de Proviniciale Handelsschool in Hasselt. Deze school behaalde reeds het logo van FairTradeSchool. Nu maakt Karine, met de enthousiaste hulp van de leerlingenraad, onder leiding van mevrouw Linda Reweghs, andere collega’s én directie, hier ook werk van op de PSSD in Diepenbeek.

Deze foto’s werden genomen op 13 mei tijdens de eerste fairtrade@school.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Op 1 januari zette de school haar eerste stappen richting een “fairtradeschool” te worden. Ze startten toen met een fairtradenieuwjaarsdrink. De start van veel meer…

De vierdejaars kregen in de eerste week van mei 2011 bezoek van de Wereldwinkel van Hasselt in de klas.

Ook de leerlingenraad wenste zich te engageren: zij verkochten in de week van 9 tot 14 mei Wereldwinkelproducten tijdens de middagpauze. Directeur Boermans gaf hen een duwtje in de rug: hij liet een reuze fairtradesymbool aanbrengen op de speelplaats. Op 13 mei gaven personeel en leerlingen extra leven aan fairtradeday@school door massaal deel te nemen aan de actie ‘Elke hap telt’ en door het symbool zelf leven te geven.

Op deze manier is ook Diepenbeek stevig op weg een FairTradeGemeente te worden!

Advertenties

Entry filed under: 2011 - 05 (mei), PSSD, samenwerking met scholen, scholen in buurgemeenten. Tags: , , .

fairtrade@work 12 mei 2011: Carglass trakteert 1000 werknemers met Wereldwinkelontbijt nieuws uit onze buurgemeenten: Wereldwinkel Genk viert 20 jaar en Genk 5 jaar FairTradeGemeente


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: