een week op pad met Ethiopische koffiepartner Telahun, op bezoek in FairTradeGemeente Hasselt

17 mei 2011 at 9:56 pm

Van 7 t.e.m. 15 mei 2011 kregen de Hasseltse Wereldwinkels bezoek van koffiepartner Telahun uit Ethiopië.

lees ook: bezoek Ethiopische koffiepartner en totempaal in Stevoort

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

ethiopisch weetje‏

Ethiopië heeft een andere uurregeling en andere kalender:

“Vergeleken met België is het in Ethiopië één uur later in de zomertijd en twee uur in de wintertijd. In Ethiopië begint de dag als het licht wordt en eindigt de dag als het donker intreedt en daar zijn de tijden op aangepast in een cyclus van twaalf uur. Om zes uur in de ochtend begint het leven. Het is dan 0 uur of eigenlijk 12 uur van de nacht. Zeven uur wordt het eerste uur van de dag, acht uur het tweede. Dus als je een afspraak hebt om vijf uur in de ochtend wordt je verwacht om elf uur Europese tijd. Men telt door tot zes uur in de middag (dat is dus twaalf uur Ethiopische tijd) en begint dan opnieuw met tellen tot 12.

Het motto van het Ethiopisch toeristenbureau is ‘Thirteen months of sunshine’. Het klopt dat Ethiopië dertien maanden heeft. Het jaar begint op 11 september en kent dan 12 maanden van 30 dagen en 1 maand van een dag of vijf. Op 11 september 2010 gaat in Ethiopië het jaar 2003 in. Deze kalender loopt achter, omdat Ethiopië nog steeds de Juliaanse kalender hanteert die door de rest van de wereld vervangen is door de Gregoriaanse kalender.”

met dank aan Lieve, die dit even opzocht 🙂

Advertenties

Entry filed under: Geen categorie. Tags: , , , , , , , , , , , , , .

nieuws uit onze buurgemeenten: Wereldwinkel Genk viert 20 jaar en Genk 5 jaar FairTradeGemeente fairtrade@work@carglass – de foto’s


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: