Hotelschool Hasselt, sinds woe 29 juni eerste hotelschool in Vlaanderen met het fairtradelabel

1 juli 2011 at 12:36 pm

Afgelopen woensdag ontving de Hotelschool van Hasselt, uit handen van gouverneur en fairtradepeter Herman Reynders, het label van fairtradeschool. Bekijk de foto’s.

In SMAAK, trendsettend culinair magazine, verscheen deze maand een uitgebreid artikel over de Hotelschool van Hasselt. Het is helemaal opgehangen aan het label “Hotelschool Hasselt meent het”. Hieronder de ingescande versie uit het magazine. Maar onder de scans vind je de integrale tekst terug, alsook hier de pdf. Veel leesplezier!

KLIK VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

KLIK VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

KLIK VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

Hotelschool Hasselt “meent het met eerlijke handel”

Een topchef dankt zijn succes zelden aan talent en doorzettingsvermogen alleen. Minstens even belangrijk is een degelijke, inspirerende en enthousiasmerende opleiding. In deze rubriek bezoeken we enkele vooraanstaande hotelscholen en belichten we hun belangrijkste troeven. Deze keer vlijen we ons neer op de schoolbanken van Hotelschool Hasselt.

Hotelschool Hasselt blies vorig jaar veertig kaarsjes uit en is daarmee de oudste voedingsschool van de provincie Limburg. Verspreid over de studierichtingen horeca, toerisme, bakkerij en slagerij telt de school intussen zo’n 800 leerlingen. “Daarvan is twaalf procent afkomstig uit Nederlands Limburg,” weet directrice Marie-Thérèse Boyen. “Dat we zo populair zijn in beide Limburgen, is vooral te danken aan onze veeleisende en gedisciplineerde aanpak. Omdat onze provincie in toeristisch opzicht nog in volle ontwikkeling is, genieten onze leerlingen bovendien ook zeer mooie arbeidsvooruitzichten.” Hotelschool Hasselt biedt haar leerlingen niet alleen streng en kwalitatief onderwijs aan, maar zorgt tegelijk ook voor een veilig en warm nest waarbij het solidariteitsprincipe hoog in het vaandel wordt gedragen. “Waarden zoals rechtvaardigheid, sociale betrokkenheid en een positief kritische ingesteldheid zijn structureel in onze opleiding verankerd. Zo koken onze leerlingen jaarlijks voor een goed doel, voor de kansarmen van de Sint-Vincentius beweging, voor senioren en voor de daklozen van het Volkstehuis in Hasselt. Op die manier brengen we onze leerlingen niet alleen het gastronomische en commerciële aspect van koken bij, maar willen we hen ook maatschappelijk vormen.”

Initiatief van leerlingen

De initiële impuls om ‘eerlijke producten’ te gebruiken, werd echter niet door de directie gegeven, maar wel door de leerlingen zelf. “Vijf jaar geleden brachten de zevendejaars van de bakkerijafdeling met hun mini-onderneming een biobrood op de markt. Het biobrood bleek een schot in de roos en daarom hebben we toen besloten om begrippen zoals ‘Fair Trade’ en ‘slowfood’ – dat zijn lokale en seizoensgebonden producten – structureel te verankeren in het vak productkennis van het vijfdejaar. Intussen steken we het gebruik van eerlijke en duurzame producten ook projectmatig een hart onder de riem. Met ‘Better Food’ bijvoorbeeld, een driedaags project waarbij onze leerlingen de kans krijgen om een workshop te volgen bij ‘eerlijke bedrijven’, zoals een wereldwinkel of een lokale speltmolen. We organiseerden ook een schoolreis naar Turijn, de bakermat van de slowfoodbeweging (nvdr Carlo Petrini richtte er in 1986 de Slow Foodbeweging op als protest tegen de opening van een filiaal van McDonald’s in Rome).

Het opvallendste Fair Trade project binnen de school is echter de mini-onderneming ‘Sweet a fair’. Deze werd vorig jaar door de zevendejaars van de bakkerijafdeling uit de grond gestampt en wordt nu, wegens groot succes, door de huidige zevendejaars verder gezet onder de naam ‘Sweet @ Fair Plus’. Net zoals hun voorgangers zijn al hun producten, van gebak en speculaas tot vlaaien en pralines, gemaakt van eerlijke producten uit het zuiden en lokale producten uit het Hasseltse.

Naast bovengenoemde pedagogische projecten verbruikt en verhandelt de school ook producten van eerlijke handel. Zo kunnen de leerlingen in het internaat zonder meerprijs genieten van een fruitsapje van Oxfam, drinkt het schoolpersoneel ’s vrijdags Fair Trade koffie en staan ook in het restaurant Max Havelaar koffie en wereld(winkel red.)wijnen op de kaart.

Deze school meent het

Vorig jaar sleepte de mini-onderneming ‘Sweet @ Fair’ het Fair Trade logo in de wacht, een label dat door Max Havelaar, Oxfam-Wereldwinkels, Vredeseilanden en 11.11.11 wordt toegekend. Dit schooljaar werd ook de school in zijn totaliteit met Fair Trade label bekroond. Hotelschool Hasselt is daarmee de eerste Vlaamse hotelschool die met het Fair Trade logo ‘Deze school meent het’ mag uitpakken. Voor Hotelschool Hasselt houdt het hier alvast niet op. “Op termijn willen een volledige studielijn ontwikkelen rond het Fair Trade en slowfood gedachtegoed, zodat onze leerlingen er vanaf het derde tot en met het zevende jaar mee in aanraking komen. Niet alleen vanuit een maatschappelijke bekommernis, maar ook omdat deze producten de creativiteit van onze leerlingen aanwakkeren.”

Oud-leerlinge Ann Peeters

“Als je op zoek bent naar smaak en kwaliteit, dan moet je het nu eenmaal niet ver zoeken.”

Ann Peeters (28), chef-kok van restaurant Bigarreaux in Sint-Truiden en bekend van het vtm-programma ‘Mijn Restaurant’, studeerde in 2001 af aan hotelschool Hasselt. Ze combineerde er haar opleiding hotelschool met avondschool bakkerij en voltooide haar studies met een zevendejaar gastronomie en patisserie. Al hoopt ze daar binnenkort, met een opleiding avondonderwijs slagerij, nog een vervolg aan te breien. “Van fairtrade en local food was er destijds nog helemaal geen sprake”, herinnert Ann Peeters zich. “Er lagen toen andere klemtonen en daar is ook niets mis mee. De gastronomische sector is continu in beweging. Als kok moet je daarin meegaan door jezelf telkens heruit te vinden”.

Smaak: “Vanwaar de keuze om in Bigarreaux het accent op biologische Haspengouwse producten te leggen?”
Ann Peeters: “Toen we tijdens ‘Mijn Restaurant’ met Bigarreaux van start gingen, hadden we een concept nodig. Omdat ik altijd al fan ben geweest van ‘eerlijke producten’, lag de keuze voor Haspengouwse producten dus voor de hand. Als je op zoek bent naar smaak en kwaliteit, dan moet je het nu eenmaal niet ver zoeken. Bovendien heb ik geen echte signatuurgerechten. Ik ben veeleer iemand die graag en regelmatig met een volledig vernieuwde kaart uitpakt. Werken met lokale seizoensproducten maakt dat perfect mogelijk”.

Smaak: “Werk je uitsluitend met lokale biologische producten?”
Ann Peeters: “Neen. Ze vormen de basis van onze kaart, maar ik laat mij ook graag inspireren door wereldse invloeden. Ik werk bijvoorbeeld graag met couscous, om mijn gerechten een Marokkaans tintje te geven. Bovendien moet je ook rekening houden met de wensen van de klant. Het is niet omdat er momenteel zeer veel lekker rood fruit op de markt is, dat je daarom alleen maar rood fruit moet serveren. Zo zetten we soms ook tonijn op de kaart. Het kan niet altijd Limburgse forel zijn.”

Smaak: “Biologische producten hebben de reputatie duurder te zijn. Speelt ook dat een rol?”
Ann Peeters: “Biologische producten zijn niet alleen duurder in aankoop, ze zijn ook arbeidsintensiever in gebruik. Ze hangen vaak vol zand en zijn grilliger van vorm, waardoor ze meer kuiswerk vergen. Omdat elke teler zijn eigen specialiteit heeft, kruipt er ook heel wat tijd in het aankopen van de verschillende producten. Gelukkig neemt mijn groentenleverancier die taak grotendeels van mij over. Als we uitsluitend met biologische producten zouden werken, dan zouden we dus verplicht het prijsverschil aan onze klanten door te rekenen. Nu kunnen we dat vermijden omdat we ook met serreproducten werken. Voor een soepje bijvoorbeeld is het niet nodig om met grondwitloof of biologische prei te werken. Daarmee doe je zo’n hoogwaardige producten onvoldoende eer aan. Een stukje biologische prei verdient het om lekker opgestoofd te worden.”

Smaak: “Je gaf eerder al aan dat je lokale producten graag combineert met wereldse accenten. Kies je in dat laatste geval voor Fair Trade?”
Ann Peeters: “Sinds kort wel. Voor onze crème brûlée bijvoorbeeld, een trio van bourbon, Arabica en cacao, werk ik met Fair Trade koffie. Ik moet wel toegeven dat ik die koffie eerder toevallig op het spoor kwam, via mijn tante die in een wereldwinkel werkt. Sedertdien heb ik mijn visie op Fair Trade wel bijgesteld. Ik dacht lange tijd dat Fair Trade duur was, maar nu ik ze ook zelf gebruik, moet ik toegeven dat het prijsverschil eigenlijk reuze meevalt. Geen enkele reden dus om er in de toekomst niet vaker gebruik van te maken.”

Oud-leerling Sophie Houbrechts

“Fair Trade gaat ook over eerlijke prijzen voor onze eigen boeren.”

Sophie Houbrechts (20 jaar) voltooide zonet haar zevende jaar Banketbakkerij en Chocoladebewerking aan hotelschool Hasselt en was een schooljaar lang algemeen directeur van de mini-onderneming ‘Sweet @ Fair Plus’. Een ervaring waar ze met veel voldoening op terugblikt. Als lerares in spe – ze start volgend schooljaar met haar lerarenopleiding – weet ze nu al dat ze het Fair Trade gedachtegoed later aan haar leerlingen wil doorgeven.

Smaak: “Sweet @ Fair Plus’ is een vervolg van ‘Sweet @ Fair’, de mini-onderneming van jullie voorgangers. Waarom kozen jullie ervoor om twee jaar op rij rond het thema Fair Trade te werken?”
Sophie Houbrechts: “Omdat we vaststelden dat Fair Trade producten echt in trek zijn. Ze zijn veel meer zijn dan een kortstondig modieus verschijnsel, maar raken stilaan echt ingeburgerd bij een ruimer publiek. Zo worden ze niet langer uitsluitend in Oxfam winkels verkocht, maar ook in grootwarenhuizen. Er zijn trouwens ook koks en chocolatiers die uitsluitend met Fair Trade producten werken. Er bestaat dus zeker en vast een publiek voor.”

Smaak: “Welke misvattingen over Fair Trade wil je naar aanleiding van jouw ervaringen beslist de wereld uit?”
Sophie Houbrechts: “Veel mensen denken dat Fair Trade producten sowieso duurder zijn, maar het hangt echt van product tot product af. Bovendien moet je ook kijken naar de kwaliteit die je ervoor in ruil krijgt. Zo voldoen producten met het Max Havelaarkeurmerk aan de allerhoogste kwaliteitseisen. Daarenboven denken veel mensen dat Fair Trade louter en alleen rond steun aan het buitenland draait. Ze weten niet dat Fair Trade net zozeer onze eigen boeren aanbelangt. Ook zij verdienen een eerlijk loon.”

Smaak: “Hebben jullie met Sweet @ Fair Plus’ een verschil kunnen maken?”
Sophie Houbrechts: “Ik denk het wel. Veel mensen stellen zich eenvoudigweg geen vragen over wat ze eten. Ze weten bijvoorbeeld niet dat de teelt van cacaobonen vaak met kinderarbeid gepaard gaat. Die onwetendheid verhoogt natuurlijk de drempel naar Fair Trade producten. Daarom vertelden wij onze klanten altijd het ganse verhaal. Ook ikzelf – en heel wat van mijn medeleerlingen – kiezen nu geregeld voor Fair Trade. Ik denk niet dat we met alleen maar Fair Trade moet eten, maar het zou wel al een heel verschil maken als iedereen dat af en toe doet.”

Advertenties

Entry filed under: 2010 - 06 (juni), Hasseltse FairTradeScholen, Hotelschool Hasselt, Sweet a fair. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Recepten Giovani Oosters en Moke Karmaoui tijdens culinair parkfeest Amuse 2011 Hotelschool Hasselt meent het met fair trade – de foto’s en woorden van dank


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: