Fairtradedebat in Turnhout 24 maart 2012

22 februari 2012 at 11:04 am 1 reactie

“Kan handel een rol spelen in duurzame landbouwontwikkeling in het Zuiden?”

Interessant debat voor iedereen die fair trade een warm hart toedraagt. Turnhout is overigens een erg actieve fairtradegemeente!
KLIK OP DE PRENT VOOR GROTERE WEERGAVE

klik op de affiche voor een beter leesbare weergave - plak ze in je email of verstuur onderstaande tekst

Datum + locatie:

Zaterdag 24 maart van 14u00 tot 16u00 in de aula van het HIVSET, Herentalsestraat 70 te Turnhout

Inhoud :

Wat is er nodig om een duurzaam landbouwbeleid in het Zuiden te kunnen ontwikkelen? Welke rol speelt fair trade hierin? Op welke manier beïnvloedt het landbouwbeleid in het Noorden de ontwikkeling van de producenten in het Zuiden? Wat is de impact van landbouw op het klimaat?

Panel:

Aan tafel verwelkomen wij een gevarieerd gezelschap, die elk vanuit hun eigen overtuiging, een invulling trachten te geven aan dit debat:
Jean-Pierre De Leeneer , landbouwer en beleidsmedwerker van 11.11.11,
Vera Dua , voormalig politica en academisch consulent Centrum voor Duurzame Ontwikkeling
Leo Ghysels, producentendienst van Oxfam-Wereldwinkels
Jeroen Buysse, departement landbouweconomie Universiteit Gent

De ongetwijfeld boeiende discussie wordt in goede banen geleid door Dirk Barrez. Dirk is auteur en journalist, schrijver van diverse artikels en boeken. Waaronder de bestsellers “Ik wil niet sterven aan de XXste eeuw”, “De antwoorden van het antiglobalisme” en “KOE 80 heeft een probleem”.

Organisatie :

Oxfam-Wereldwinkels regio Kempen.
Meer info: Gwen Segers, gwen.segers@oww.be of 0497 583883

Advertenties

Entry filed under: 2012 - 03 (maart). Tags: , , , , , , , .

foto’s scholenwerking Wereldwinkels regio Hasselt – 13 t.e.m. 17 februari 2012 Hasseltse Wereldwinkels zoeken extra vrijwilligers

1 reactie

Trackback this post


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: