de IJSBOETIEK van Tom van der Aa en Veerle in Tuilt (Hasselt, Limburg)

26 april 2012 at 4:01 pm 1 reactie

Tom en Veerle begonnen hun “horecacarrière” in 1990 op domein Bovy, waar ze met succes de geitenhoeve runden.

Omdat ijs maken hun lust en hun leven werd, startten ze daarna “De Ijsboetiek” in Tuilt. Met lekkere ijsjes op basis van geitenmelk. Ook voor pannekoeken of appeltaart met ijs of slagroom kan je er terecht.

In 2009 werden ze door de lezers van Het Belang van Limburg verkozen tot het LEKKERSTE IJSJE van LIMBURG!
De Ijsboetiek is ook partner van “Hasselt FairTradeGemeente”.

Kwaliteit staat bij Tom en Veerle hoog in het vaandel. Op hun website staat:
“Zo kan je bvb. goed vergelijken hoeveel 1 liter ijs uit de winkel weegt en 1 liter bij ons (meestal +/- 0,5 à 0,6kg in de winkel – +/- 0,75kg bij ons).”

Maar ook fairtrade ligt hen na aan het hart. Tom en Veerle hierover:

“Fairtrade producten: betekent dat de boer in het zuiden (of hier), een eerlijke prijs krijgt voor zijn producten. Hierdoor liggen de prijzen van onze grondstoffen wat hoger en is onze winstmarge wat lager.”
“Wij gebruiken zoveel mogelijk fairtrade producten, zoals bvb. suiker, bananen en koffie. En we serveren natuurlijk ook fairtradedranken.”

Tom en Veerle gebruiken o.m. heel veel Wereldwinkelsuiker.

Korte keten en lokale fair trade: de geiten zijn sinds 2009 verhuisd naar Lummen. De boer die de geiten nu houdt, krijgt ook een hogere prijs dan de “melkerijprijs”.

DE IJSBOETIEK :

Schouterveldstraat 50

3511 Tuilt – Hasselt

Advertenties

Entry filed under: 2012 - 04 (april), eerlijke handel, fair trade. Tags: , , , , .

enkele foto’s uit de scholen braziliaans bezoek voor de Wereldwinkel op 21 april en OpenLesDag primeur voor PSSD op 22 april

1 reactie

Trackback this post


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: