Masterchef 2012 stad Hasselt: het recept van de ploeg “Centrale Werkplaatsen”

24 mei 2012 at 11:33 pm

Maarten Baetens en Ben Bammens van de Milieudienst wonnen dinsdag 22 mei de Masterchef 2012 van de stad Hasselt. Dat lazen we eerder deze week.

De winnaars van vorig jaar “de Centrale Werkplaatsen” toonden zich waardige niet-winnaars en stuurden ons hun ook zeer gesmaakte recept “MUAMBA DE GALINHA” (pikant kipstoofpotje) door. Hier te downloaden en onder de foto te lezen. Bedankt Eddy en vriendinnen!

Voor 4 personen

Benodigdheden
– 2 dubbele kipfilets
– 2 koffielepels extra vierge olijfolie*
– 2 bananen
– 1 rode paprika
– 1 gele paprika
– 1 verse ananas
– 2 verse biomango’s
– 120 gram couscous*
– 2 eetlepels vloeibare honing*
– zwarte bio peper (bollen)*
– zout
– 2 koffielepels currypoeder*
– 1 koffielepel muskaatnootpoeder
– ½ koffielepel kaneelpoeder
– een fles witte wijn Chardonnay*

* van de Wereldwinkel

Bereiding
– week de ananas en de mango in wijn
– Maak de couscous klaar en zet apart
– meng in een soepbord de honing met de gemalen peper en de rest van de kruiden
– snijd de kipfilets in dunne lange repen en voeg bij het honingmengsel
– goed roeren
– snijd de paprika’s in lange dunne reepjes
– verhit de wok, voeg olijfolie toe en bak de gemarineerde kip kort aan
– voeg de paprika’s toe en zet het vuur zachter
– laat nog 10 minuten stoven
– snijd de bananen in schuine stukken van 1 cm dikte en voeg bij de kip
– haal de ananas en de mango’s uit de wijn, houd deze wijn apart
– snijd de mango’s in repen
– voeg bij de kip
– wijn toevoegen, roeren, nog 2 minuutjes stoven
– Het gerecht is klaar. Serveer.

Smakelijk!

Dranktip
Serveer er de rest van de fles wijn bij.

Advertenties

Entry filed under: 2012 - 05 (mei), eerlijke handel, fair trade, fairtrade, initiatieven vanuit het stadsbestuur. Tags: , , , , , .

11 mei 2012: fairtrade@school was groot succes! 14-10-2012: Kiezen onze politici voor Fair Trade?


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: