Oxfam-Wereldwinkel Hasselt hoofdprijswinnaar FairtradeLimburg-toffee 2014

20 februari 2014 at 6:15 pm 1 reactie

Voor de FairtradeLimburg-toffee 2014 werden 14 personen, bedrijven of organisaties genomineerd. Er zijn vier winnaars, waaronder één hoofdprijswinnaar: Oxfam-Wereldwinkel Hasselt vzw!

GROEPSFOTO MET DE WINNAARS VAN DE VERSCHILLENDE CATEGORIEN

GROEPSFOTO MET DE WINNAARS VAN DE VERSCHILLENDE CATEGORIEEN

In de categorie vernieuwende fairtradeambassadeur ontvangt Jacques Vanderstraeten van de Bakkerijschool in Hasselt de prijs. Als baanbreker voor fairtradechocolade is het mede dankzij hem dat chocoladereus Barry Callebaut een reeks fairtradechocolades voor chocolatiers en (banket)bakkers op de markt bracht. Je las ons bericht hierover, eerder deze week.

JACQUES VANDERSTRAETEN (JUNI 2011) MET TWEE LEERLINGEN VAN DE HOTELSCHOOL

JACQUES VANDERSTRAETEN (JUNI 2011) MET TWEE EX-LEERLINGEN


In de categorie structureel werkende fairtradeambassadeurs ontvangt de Stichting Ommersteyn de prijs. Zij verwerken fairtradeproducten en bouwen hun eigen werking uit volgens dezelfde principes als die van fair trade.

Het echtpaar Dokter Herman Kuppers en mevrouw Berte Ketelslegers uit Houthalen wint in de categorie individuele fairtradeambassadeurs de FairtradeLimburg-toffee 2014. Hun persoonlijke en jarenlange inzet liet de jury niet onberoerd. Herman en Berte stonden in 1973 mee aan de wieg van Oxfam-Wereldwinkel Hasselt.

En Oxfam-Wereldwinkel Hasselt… ontvangt de hoofdprijs! Het is de jury opgevallen dat Oxfam-Wereldwinkel Hasselt, succesvol, gedreven en volgehouden werk maakt van alle criteria die een rol spelen om de FairtradeLimburg-toffee te winnen:

  • een voortrekkersrol spelen
  • structurele aandacht hebben
  • stimulerende en vernieuwende initiatieven opzetten
  • het genomen risico om een fairtrade-initiatief te lanceren en vol te houden
  • werk maken van een regionaal bereik/li>
  • omzetstijging van fair trade in Limburg bewerkstelligen

Deze tekst werd voorgelezen door Johan Snyders van de provincie Limburg:

“Jullie zijn in 1973 in Hasselt van start gegaan en liggen zo mee aan de basis van de Vlaamse wereldwinkelbeweging. Jullie hebben binnen de Vlaamse wereldwinkelbeweging Limburg op de kaart gezet. Jullie waren daarin een buitenbeentje. Jullie steunden en steunen nog steeds heel actief het oprichten van andere lokale wereldwinkels in Limburg. Jullie prioriteit ligt eerder bij die brede steun aan andere groepen dan bij het pure winkelmodel. Er werd (hoe moeilijk dit financieel ook is) steeds geïnvesteerd in vorming en actie. Een beetje tegen de algemene stroom in. Met OWW Hasselt hebben jullie ook een grote rol gespeeld in het succes van het initiatief FairTradeGemeenten- en provincies. De degelijke organisatie van het grootverbruik speelde daarin zeker een rol. Zo hebben jullie de eerste leveringen fairtradeproducten aan Dora, een van de Girlpowerdames uit Heusden-Zolder, verzorgd. Jullie waren pioniers en wegbereiders. Daardoor soms een beetje de slachtoffers van jullie succes, bijvoorbeeld toen grotere spelers met een Max Havelaarlabel stilaan klanten begonnen over te nemen met een veel breder logistiek aanbod. Er was van in het begin een actieve scholenwerking. Onlangs werd de eerste echte wereldwinkel op school gestart.

Beste mensen van Oxfam-Wereldwinkel Hasselt: bij deze geven we je graag de erkenning voor het volgehouden werk dat jullie leveren voor de fair trade gedachte in Limburg en Vlaanderen!”

Namens de trekkersgroep FairTradeGemeente Hasselt, proficiat aan alle winnaars!

bron: fairtradelimburg.be

Advertenties

Entry filed under: 2014 - 02 (februari), fairtradelimburg-toffee. Tags: , , , , .

Jacques Vanderstraeten van Hotelschool Hasselt wint de Limburgse Fairtradetoffee 2014 Oxfam-Wereldwinkels stellen hun nieuwe concept ‘koffieproeverij met barista’ voor in het Stadsmus

1 reactie

Trackback this post


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: