Filmvoorstelling met nabespreking: “Bousse nabab”, over het levenswerk van geitenboer Remy Schiffeleers

22 april 2015 at 3:14 pm 2 reacties

In het kader van het Afrika Filmfestival zet de oude gevangenis van Hasselt de deuren open voor een documentaire over een bijzondere Limburger.

Remy Schiffeleers is sinds jaar en dag een vast waarde op de markt van Hasselt, waar hij bekend is als “Remy, de geitenboer”. Ontdek in deze documentaire het levenswerk van boer Remy Schiffeleers uit Alken. Na de projectie volgt een nabespreking met Remy en worden er enkele proevertjes voorzien.

Met zijn honderd geiten produceert Remy 18 soorten niet gecertificeerde biologische kazen, die in korte keten verkocht worden. Maar hét project van zijn leven is de samenwerking rond duurzame landbouw met boeren overal ter wereld.

BEELD UIT DOCUMENTAIRE OVER REMY SCHIFFELEERS

BEELD UIT DOCUMENTAIRE OVER REMY SCHIFFELEERS

De missie van geitencoöperatief ‘De Levende Aarde’ in Alken is boeren overtuigen om op een ecologische manier aan landbouw te doen. Boeren van over heel de wereld komen er stage lopen om Remi zijn manier van landbouw te leren.

Remi is dan ook een gewaardeerde stem in de samenwerking tussen Noord en Zuid. De Levende Aarde bijvoorbeeld levert geiten én kennis aan gelijkgestemde kleine boeren in het Midden-Oosten en Afrika.

Deze activiteit is een samenwerking tussen Vormingplus Limburg, Universiteit voor het Maatschappelijk Belang, Oxfam-Wereldwinkel Hasselt en Voedselteams Limburg,

Datum: 28 april 2015 om 20u
Locatie: Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42, Hasselt
Prijs: €5
Inschrijven via de website van Vorming Plus (www.vormingpluslimburg.be) of via 011 560 100

Advertenties

Entry filed under: Geen categorie.

Workshop bio cosmeticalijn Natyr op 28 maart 2015 in Wereldwinkel Hasselt Rietsuikerboer Carlos Martinez uit Paraguay spreekt op PXL-Social Work

2 reacties

Trackback this post


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: