Rietsuikerboer Carlos Martinez uit Paraguay spreekt op PXL-Social Work

28 april 2015 at 12:01 pm 1 reactie

Op maandag 27 april kwam Carlos Martinez, een rietsuikerboer uit Paraguay, op uitnodiging van PXL-Social Work en Oxfam-Wereldwinkels naar Hasselt.

De spreker had van het eerste moment alle aandacht van het studentenpubliek. Zijn openingszinnen klonken: “Ik ben Carlos, een doodgewone arme boer, die niet het geluk heeft gehad, om (zoals jullie) verder te kunnen studeren. Maar ik ben niet dom en ik ben er zeker van dat ik jullie vandaag iets ga bijleren.

CARLOS MARTINEZ (MONTILLO), FILIP GIRALDO (PXL) en FLOOR MICHIELSEN (OWW)

OP DE FOTO V.L.N.R.: CARLOS MARTINEZ (MONTILLO), FILIP GIRALDO (PXL) en FLOOR MICHIELSEN (OWW)

Carlos is aangesloten bij de coöperatie Montillo. Hij vertelde hoe tien jaar geleden Montillo 56 leden telde en vandaag al zo’n 400. Door met velen samen te werken, kunnen ze bijvoorbeeld sparen om met de groep een tractor te kopen.

Wat deze boeren bijzonder maakt, is niet alleen dat ze biologisch werken, maar ook dat ze zelf afgewerkte producten als rietsuiker en rum verkopen, via Oxfam Fair Trade. Daarvoor moeten ze nu nog een fabriek afhuren, in Paraguay. De droom van Carlos is echter dat de boeren een eigen verwerkingsfabriek kunnen bouwen, met de opbrengsten uit de eerlijke handel.

Carlos drukte de jongeren op het hart, dat wie hard werkt, zijn dromen zal waarmaken. Waarbij hij aanvulde: “Men zegt ‘wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’, maar ik ga niet akkoord. De jeugd is niet de toekomst. De jeugd is het heden. De wereld is van de jongeren. Maar er moet wel gewerkt worden!

Advertenties

Entry filed under: Geen categorie.

Filmvoorstelling met nabespreking: “Bousse nabab”, over het levenswerk van geitenboer Remy Schiffeleers veertien Hasseltse fairtradedagen, met op 9 mei: de wereldwinkeldag!

1 reactie

Trackback this post


Om een FairTradeGemeente te zijn en te blijven moet onze stad aan zes criteria voldoen:

1. Het lokale bestuur steunt en promoot Fair Trade. Met woorden, en met daden.
2. Minstens twee fairtrade-producten zijn beschikbaar in de plaatselijke winkels. En in de horeca worden ze geserveerd.
3. Scholen, bedrijven en organisaties gebruiken fairtrade-producten en helpen de kennis en betrokkenheid te vergroten.
4. Een goede strategie houdt de campagne lang in het nieuws. Zo voelt iedereen (inwoners, handelaars, organisaties) zich gewaardeerd voor zijn engagement.
5. Een lokale trekkersgroep neemt het initiatief om de titel te behalen en zorgt voor continuïteit.
6. Met een nieuw initiatief promoot de gemeente lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten.

Categorieën


%d bloggers liken dit: